Asemanhaltijan määrittely paikallaan
Yhteisen Toimialaliiton/Raidealan neuvottelukunnan lausunto asemanhaltijan tehtävien järjestämisestä. LVM pyytänyt lausuntoa selvitykseen.
Yleisiä huomioita arviomuistioluonnoksesta
Hyvä, että asemanhaltija-asiaa on selvitetty. On ajankohtaista nyt uudistaa ja selkeyttää käsite asemanhaltija. Rautateille on tulossa kilpailua ja uusia yrityksiä; nykyinen pirstaleinen järjestelmä ei ole sellaisessa hyväksi, jossa vieläpä yksi operaattori hallitsee osaa asemia.
Matkustajien palvelu ja asema-alueiden toimintojen järjestäminen ei ole vain lakisääteinen ”minimikysymys” vaan parhaimmillaan mahdollistaa toimijoiden yhteistyön ja kehittämisen. Omistajuuden keskittäminen palvelisi siinä mielessä, että yhteistyökumppaneiden olisi helpompi sopia tehtävistä.
2. Haluatteko täydentää tai korjata arviomuistion kuvausta asemanhaltijan tehtävien nykytilasta tai nykytilasta tehdyistä arvioista? Voitte esittää huomionne seuraaviin alakohtiin ja halutessanne vain osaan niistä.
Muistio kuvaukseltaan riittävä.
3. Arviomuistioluonnoksen yhteenvedossa on esitetty neljä karkeaa etenemisvaihtoehtoa. Mikä muistiossa tarkemmin kuvatuista alustavista etenemisvaihtoehdoista olisi mielestänne toimivin?
Toimintatapaa kannattaa miettiä niin, että asema-alueet liittyvät keskeisesti rataverkkoon ja sen käyttöön. Näin ollen valtiolla on keskeinen kokonaisvastuu. Vastuuta voi hoitaa virasto tai mieluummin asiaan vihkiytynyt neutraali valtionyhtiö (ei siis operoiva). Vaihtoehto 1 tietynlaisesta keskittämisestä palvelisi tässä mielessä parhaiten. Toimijalla tulee olla oikeus ja myös velvoite tehdä yhteistyötä paikallisten ja alueellisten muiden toimijoiden kanssa ja myös halu siihen!
Rahoitus on tässä yksi haaste. Laajemman yritystoiminnan puitteissa se voisi toimia parhaiten eli että toiminnasta olisi myös joitakin tuloja. Viranomaistoiminnassa haittana on tietty jäykkyys. Pohdinnanarvoista on voisiko toiminta olla yritysmuotoista, kuten Ruotsissa on.