Siirry sisältöön
Ota yhteyttä Tilaa uutiskirje Haku
Liity jäseneksi

Citylogistiikan foorumi ideoi logistiikan toimivuutta Helsingissä

Apulaispormestari Anni Sinnemäki esitteli kaupungin linjauksia Helsingin kehittämiseksi. Logistiikan ja jakelun toiminta keskustassa on nostettu yhdeksi tavoitteeksi Elävän Helsingin kehittämisessä. Eri toiminnot tarvitsevat logistiikkapalveluja.

Huoltotunnelin kehittäminen on yksi keino parantaa keskustan saavutettavuutta autolla kehityskulussa, jossa Kaivokatua kehitetään jalankulun ja joukkoliikenteen ympäristöksi. Tavoitteena on käyttää tunnelia yhteyksiin pysäköintilaitoksiin, ehkä Hakaniemestä ulottuvalla tunnelilla. Tästä on käynnissä erillisarviointi.

Sinnemäki linjaa, että autoilun ei ole tarkoitus kasvaa vaan liikkuminen tulisi tapahtua yhä enemmän jalan, pyörällä ja julkisilla kulkuneuvoilla. Jakeluliikenne on kuitenkin priorisoitu tarve. Kaupunki on järjestämässä sidosryhmätapaamisen alkuvuodesta 2024 pohtimaan jakeluliikenteen järjestämistä. Myös vähäpäästöisyys on yksi tavoite sekä se miten jakelun ja huollon aikarajoitukset saataisiin sujuvasti toimimaan.

Kuljetusyrittäjä Marko Järvimäki piti elinkeinoelämän kommenttipuheenvuoron ja nosti siinä esille pullonkauloja, joita jakelussa on. Osa niistä on myös työturvallisuudelle varallisia, kun liukkailla siirretään painavaa tavaraa turhan pitkiä matkoja. Tämä kaikki heijastuu myös halukkuuteen tehdä jakelutyötä. Järvimäki esittää huoltotaskujen järjestämistä keskeisille jakelupaikoille. Se on pari-kolmemetrinen alue kadunvarressa, jossa olisi luiska kärryjen vedolle. Purku tapahtuisi huoltotasku alueella, eikä pyörä- tai jalankulkualueella. Jos parkkiruudusta irrotetaan huoltotaskualue, niin tilaa jää vielä esim. moottoripyöräparkille. Järvimäki esitti myös tarkkaan harkittuja ja merkein osoitettuja purun paikkoja pyörä- ja jalankulkuteille. Purku ei yleensä kauan kestä ja työ olisi turvallisempaa kuin kadulla ja purku tapahtuisi lähempänä kohdetta. Värikoodiopastus huoltotunneliin oli myös yksi idea, minkä Järvimäki nosti esille.

Foorumissa kuultiin Leena Sirkjärven, HSL, esitys valmistumassa olevasta Helsingin seudun logistiikkaselvityksestä ja Heini Peltosen, Uudenmaanliitto, Uudenmaan logistiikkaselvityksistä. Näissä huomioidaan tapahtuneet muutokset toimintaympäristössä ja elinkeinoelämän sijoittumista. Tavoitteena on jakeluliikenteen sujuvampi saapuminen ydinkeskustan alueelle ja muihin jakeluvyöhykkeisiin. Uudenmaan selvityksessä tarkastellaan tieverkon priorisointia ja perusteita priorisoida suunnittelussa ja kaavoituksessa eri asioita. Näistä loppuvuonna lisätietoa.

Foorumin lopussa järjestettiin paneelikeskustelu, jossa nousi esille mm. Sami Sahalan, Forum Viriumin puheenvuorossa jakeluhubin mahdollisuus sekä dynaaminen kaupunkitilan käyttö. Anna Storm Posti Group Oyj:stä puhui jakelun uusista trendeistä, jossa yksityistalouksiin jakelu kasvaa, sekä vastuullisesta logistiikkatoiminnasta, mm. vähäpäästöisyystavoitteista. Kaisa Saari Helsingin elinkeino-osastolta esitteli tehdyn yrityskyselyn tuloksia elinvoimatekijöistä. Yritykset pitävät Helsinkiä kansainvälisenä keskuksena ja kasvuakin on tapahtunut kriiseistä huolimatta. Kaupungin tarjoamat palvelut tunnetaan ehkä huonosti.

Citylogistiikkafoorumin järjestivät yhdessä Yleinen Toimialaliitto, Helsingin Seudun Kuljetusyrittäjät, Helsingin seudun kauppakamari ja Helsingin kaupunki. Osallistujia oli 50.

Lisätietoja: jouni.lind@ytl.fi p. 050 521 3305

Esitysaineistot: