Lainsäädäntö
Lainsäädännöllä turvallisuutta ja laadulle takuu
Elintarvikkeiden toimittamista säädellään sekä elintarvikkeita että tieliikennettä koskevilla laeilla. Myös työaikaa ja ympäristönsuojelua koskevat lait ja säännöt ohjaavat toimintaa. Lainsäädännön yksityiskohtaiseen sisältöön voi tarkemmin tutustua internet-linkkien kautta.
Kaikissa elintarvikekuljetuksissa on käytettävä sellaista kalustoa, joka soveltuu elintarvikekäyttöön.
Kansallinen lainsäädäntö
Elintarvikelaki 297/2021(siirryt toiseen palveluun) on keskeisin laki kansallisessa lainsäädännössä ja sitä sovelletaan myös edellä lueteltujen elintarvikkeita ja elintarvikevalvontaa koskevien Euroopan yhteisön säädöksien täytäntöönpanoon, sikäli kuin niiden täytäntöönpanosta ei säädetä muun lain nojalla.
Elintarvikelain tarkoituksena on:
1) suojella kuluttajan terveyttä ja taloudellisia etuja varmistamalla elintarvikkeiden ja elintarvikekontaktimateriaalien turvallisuus, elintarvikkeiden hyvä terveydellinen ja muu elintarvikesäännösten mukainen laatu ja elintarvikkeista ja elintarvikekontaktimateriaaleista annettavien tietojen riittävyys ja oikeellisuus;
2) edistää lain soveltamisalan osalta elintarvikealan ja kontaktimateriaalialan toimijoiden toimintaedellytyksiä.
Elintarvikesäännösten velvoitteita toimeenpantaessa ja niiden noudattamista valvottaessa on otettava huomioon elintarvike- ja kontaktimateriaalitoiminnan luonne ja laajuus sekä toimintaan liittyvät muut elintarviketurvallisuuteen ja kuluttajansuojaan vaikuttavat seikat, jollei laissa toisin säädetä.
Laissa säädetään mm.
- elintarvike- ja kontaktimateriaalitoimintaa koskevista vaatimuksista
- viranomaisista ja niiden tehtävistä
- laboratorioista
- elintarvikevalvonnasta
- hallinnollisista pakkokeinoista ja sanktioista sekä rikosoikeudellisista rangaistuksista sekä
- elintarvikevalvonnan maksuista
Elintarvikelaissa ja sen nojalla annetuissa asetuksissa sovellettavat määritelmät ovat suurimmaksi osaksi elintarvikelain 5 §:ssä.
Maa- ja metsätalousministeriön asetus elintarvikevalvonnasta 315/2021(siirryt toiseen palveluun)
Asetuksessa säädetään
- itujen alkutuotantopaikan hyväksymistä koskevasta päätöksestä,
- hyväksymistä edellyttävän elintarvikehuoneiston hyväksymistä koskevasta päätöksestä ja lihantarkastuksesta sekä
- lihantarkastuksesta ja siihen liittyvistä toimenpiteistä.
Maa- ja metsätalousministeriön asetus elintarvikehygieniasta 318/2021
Asetusta sovelletaan elintarvikkeiden alkutuotantoon ja siihen liittyviin toimintoihin, elintarviketoimintaan ja elintarvikehuoneistoihin.
Asetuksessa säädetään
- alkutuotannon rekisteröinti-ilmoituksesta,
- itujen alkutuotantopaikan hyväksymishakemuksesta,
- elintarviketoiminnan rekisteröinti-ilmoituksesta sekä
- elintarvikehuoneiston hyväksymishakemuksesta.
Ilmoituksessa elintarviketoiminnasta rekisteröintiä varten (elintarvikelain 10 §:n 1 momentin mukainen rekisteröity elintarviketoiminta) on oltava seuraavat tiedot:
1) toimijan nimi ja yhteystiedot. Lisäksi toimijan kotikunta silloin, kun toimijalla on liikkuva elintarvikehuoneisto tai virtuaalihuoneisto;
2) toimijan yritys- ja yhteisötunnus tai sen puuttuessa henkilötunnus;
3) elintarvikehuoneiston tai virtuaalihuoneiston nimi ja yhteystiedot;
4) elintarvikehuoneiston käyntiosoite ja kunta, jollei kyseessä ole liikkuva elintarvikehuoneisto;
5) tieto harjoitettavasta toiminnasta ja sen arvioidusta laajuudesta;
6) toiminnan arvioitu aloittamisajankohta;
7) kuvaus omavalvonnasta.
Ilmoitukseen on liitettävä elintarvikehuoneiston pohjapiirros, josta ilmenevät tilat ja niiden
Elintarvikehuoneiston hyväksymistä koskevassa hakemuksessa (elintarvikelain 11 §:n 1 momentin tarkoittama hyväksytty elintarvikehuoneisto) on oltava seuraavat tiedot:
1) toimijan nimi ja yhteystiedot. Lisäksi toimijan kotikunta silloin, kun toimijalla on liikkuva elintarvikehuoneisto;
2) toimijan yritys- ja yhteisötunnus tai sen puuttuessa henkilötunnus;
3) elintarvikehuoneiston nimi ja yhteystiedot;
4) elintarvikehuoneiston käyntiosoite ja kunta tai liikkuvan elintarvikehuoneiston osalta osoite, jossa hyväksymistarkastus voidaan tehdä;
5) tieto harjoitettavasta toiminnasta ja sen arvioidusta laajuudesta;
6) toiminnan arvioitu aloittamisajankohta;
7) kuvaus omavalvonnasta;
8) selvitys mahdollisista toimintojen ajallisesta erottamisesta, mukautuksista ja poikkeuksista;
9) selvitys ilmanvaihdosta, vedenhankinnasta, viemäröinnistä, jätehuollosta ja sivutuotteiden käsittelystä;
10) kuvaus tuotanto-, varasto-, siivous- ja kuljetustilojen sekä henkilöstön sosiaalitilojen pintamateriaaleista.
Hakemukseen on liitettävä:
1) elintarvikehuoneiston asema-, pohja- ja LVI-piirrokset, josta ilmenevät tilat ja niiden käyttötarkoitus sekä laitteiden ja kalusteiden sijoittelu. Pohjapiirroksista on käytävä ilmi:
a) raaka-aineiden, valmistusaineiden, valmiiden elintarvikkeiden, pakkaustarvikkeiden, sivutuotteiden ja jätteiden kuljetusreitit;
b) henkilökunnan, mukaan lukien kunnossapito-, kuljetus- ja siivoustyöntekijät, kulkureitit;
c) vesipisteiden sekä pesu- ja desinfioimispaikkojen ja lattiakaivojen sijoittelu;
d) jäähdytettyjen tilojen lämpötilat;
2) tieto rakennusvalvontaviranomaisen hyväksymän pääpiirustuksen mukaisesta tilan käyttötarkoituksesta ja mahdollisesti vireillä olevista luvista.
Alkutuotannon osalta asetuksessa säädetään
- alkutuotannon kirjausten säilytysajasta;
- kasvien ja sienten alkutuotannon osalta veden laatuvaatimuksista alkutuotannossa sekä kansallisista poikkeuksista kasvien ja sienten alkutuotannossa;
- maidon osalta veden laatuvaatimuksista alkutuotannossa, raakamaidosta kuluttajalle annettavista tiedoista sekä kansallisista säännöistä maidon alkutuotannossa;
- munien osalta veden laatuvaatimuksista alkutuotannossa, salmonellavalvonnan tulosten toimittamisesta kananmunapakkaamoon sekä kansallisista säännöistä munien alkutuotannossa;
- hunajan osalta veden laatuvaatimuksissa sekä kansallisista säännöistä hunajan alkutuotannossa;
- kalastustuotteiden osalta kansallisista säännöistä kalastustuotteiden alkutuotannossa;
- lihan osalta elintarvikeketjutiedoista, poroja koskevasta poikkeuksista luonnonvaraista riistaa koskevasta mukautuksesta sekä kansallisista säännöistä luonnonvaraisen riistan alkutuotannossa.
Rekisteröidyn elintarviketoiminnan osalta asetuksessa säädetään
- omavalvonnan kirjauksista ja elintarvikkeiden jäljitettävyystiedoista
- lämpötiloja koskevista vaatimuksista
- vähittäiskaupan lämpötilaseurantalaitteita koskevasta poikkeuksista
- rekisteröidyn elintarvikehuoneiston rakenteita koskevista yleisistä mukautuksista
- eläinten pääsystä rekisteröityyn elintarvikehuoneistoon
- kansallisista säännöistä vähittäisliikkeen vähäisestä, paikallisista ja rajoitetusta toiminnasta sekä
- poikkeuksista elintarvikehuoneiston hyväksymisvaatimuksesta.
Lisäksi asetuksessa säädetään
- maidon osalta raakamadon ja ternimaidon vastaanottamisesta ja käsittelystä;
- munien osalta vähittäiskaupan varmistusvelvollisuudesta kananmunien myynnin poikkeusalueella;
- kalastustuotteiden osalta rekisteröidyn elintarvikehuoneiston mukautuksista kalastustuotteiden osalta
- lihan osalta kansallisista säännöistä siipikarjalle ja tarhatulle kanin lihalle, kansallisista säännöistä poron lihalle, kansallisista säännöistä luonnonvaraisen riistan lihalle sekä Puolustusvoimia ja Rajavartiolaitosta koskevasta mukautuksesta.
Hyväksytyn elintarviketoiminnan osalta asetuksessa säädetään
- omavalvonnan kirjauksista ja elintarvikkeiden jäljitettävyydestä
- lämpötiloja koskevista vaatimuksista
- hyväksytyn elintarvikehuoneiston rakenteita ja toimintaa koskevista yleisistä vaatimuksista ja
- hyväksytyn elintarvikehuoneiston rakenteita koskevista yleisistä mukautuksista.
Lisäksi asetuksessa säädetään
- maidon osalta raakamaidon pakkauksessa annettavista tiedoista ja maitoalan hyväksytyn elintarvikehuoneiston toimintaa koskevista mukautuksista;
- munien osalta kananmunapakkaamon varmistusvelvollisuudesta;
- kalastustuotteiden osalta kala-alan hyväksytyn elintarvikehuoneiston toimintaa koskevista mukautuksista;
- lihan osalta pienteurastamon post mortem –tarkastusta koskevan poikkeuksen hakumenettelystä; teurastuksesta ilmoittamisesta; alkutuotannon toimijalle toimitettavista tiedoista lihantarkastuksesta; post mortem –tarkastukseen liittyvistä rakenteita koskevista yleisistä lisävaatimuksista; eläinten poistosta tuotannosta ilman post mortem –tarkastusta; teurastamon, poroteurastamon ja riistan käsittelylaitoksen rakenteita koskevista yleisistä mukautuksista; kotieläiminä pidettävien sorkka- ja kavioeläinten teurastamon rakenteita ja toimintaa koskevista lisävaatimuksista sekä rakenteita koskevista mukautuksista; siipikarjateurastamon rakenteita ja toimintaa koskevista lisävaatimuksista sekä rakenteita koskevista mukautuksista; tarhatun riistan osalta teurastamon ja poroteurastamon rakenteita ja toimintaa koskevista vaatimuksista ja mukautuksista; jänisteurastamon rakenteita koskevista mukautuksista; sekä lihavalmisteiden valmistukseen hyväksytyn elintarvikehuoneiston rakenteita ja toimintaa koskevasta mukautuksesta poron kuivalihan valmistuksen osalta.
Asetuksessa säädetään myös raakasokerin merikuljetusten hygieniavaatimuksista.
Elintarvikehygieeninen osaaminen
Elintarvikelain 19 §:ssä säädetään, että pakkaamattomia helposti pilaantuvia elintarvikkeita elintarvikehuoneistossa käsittelevällä henkilöllä on oltava elintarvikehygieenistä osaamista osoittava Ruokaviraston hyväksymän mallin mukainen hygieniapassi. Elintarvikealan toimijan on pidettävä kirjaa elintarvikehuoneistossa työskentelevien henkilöiden elintarvikehygieenisestä osaamisesta ja pyydettäessä esitettävä tiedot valvontaviranomaiselle.
Hygieniapassi myönnetään hygieniapassitestin hyväksytysti suorittaneelle henkilölle. Ruokaviraston laatiman hygieniapassitestin järjestää ja hygieniapassin myöntää hygieniapassitestaaja.
Ruokavirasto voi hakemuksesta hyväksyä hygieniapassitestaajaksi henkilön, joka täyttää elintarvikelain 20 §:ssä säädetyt edellytykset. Ruokavirasto myös valvoo hygieniapassitestaajien toimintaa.
Ruokavirasto pitää rekisteriä hygieniapassitestaajista sekä henkilöistä, jotka ovat osallistuneet hygieniapassitestiin.
Elintarvikekontaktimateriaalien turvallisuus
Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksessa (EY) N:o 1935/2004, elintarvikkeen kanssa kosketukseen joutuvista materiaaleista ja tarvikkeista säädetään yleisistä periaatteista ja vaatimuksista elintarvikkeiden kanssa kosketuksiin joutuville materiaaleille ja niiden jäljitettävyydelle.
Kaikkien elintarvikkeiden kanssa suoraan tai välillisesti kosketukseen joutuvien materiaalien tai tarvikkeiden on oltava sellaisia, että niistä ei pääse aineita siirtymään elintarvikkeeseen sellaisia määriä, jotka voivat vaarantaa ihmisten terveyden, aiheuttaa sopimattomia muutoksia elintarvikkeen koostumuksessa tai heikentää sen aistinvaraisia ominaisuuksia.
Materiaalien ja tarvikkeiden jäljitettävyys on varmistettava kaikissa vaiheissa, jotta helpotetaan valvontaa, turvallisuudeltaan puutteellisten tuotteiden myynnistä poistamista, kuluttajatiedotusta ja vastuukysymysten ratkaisemista.
Kansainväliset helposti pilaantuvien elintarvikkeiden kuljetukset
Yleissopimus tavaran kansainvälisessä tiekuljetuksessa käytettävästä rahtisopimuksesta (CMR) 50/1973
Perussopimus, joka koskee kansainvälisiä kuljetuksia
Määrittää:
- rahdinkuljettajan vastuut
- rahtikirjan sisällön ja vaatimukset
- lähettäjän ja vastaanottajan vastuut
- korvausvelvollisuudet.
Rahtisopimus on vahvistettava tekemällä siitä rahtikirja. Se, ettei rahtikirjaa ole tehty taikka ettei se ole sisällöltään määräysten mukainen tai että se on kadonnut, on merkityksetöntä ratkaistaessa, onko rahtisopimus syntynyt tai onko se pätevä, ja rahtisopimukseen sovelletaan tämän yleissopimuksen määräyksiä.
Rahdinkuljettaja ei voi vastuusta vapautuakseen vedota kuljetukseen käytetyn ajoneuvon puutteellisuuteen tahi ajoneuvon vuokralle antaneen tai tämän toimi- tai palveluhenkilöstön virheeseen tai laiminlyöntiin.
http://www.finlex.fi/fi/sopimukset/sopsteksti/1973/19730050/19730050_2(siirryt toiseen palveluun)
Helposti pilaantuvien elintarvikkeiden kansainvälisiä kuljetuksia ja tällaisissa kuljetuksissa käytettävää erityiskalustoa koskeva yleissopimus 48/1981, jäljempänä ATP-sopimus
Valtiosopimus lämpötilahallittavien kansainvälisten kuljetusten ja näissä kuljetuksissa käytettävän kaluston ominaisuuksista, käytöstä ja luokituksesta.
Määrittelee
- sopimuksen soveltamisalan ja menettelytavat sopimuksen mukaan toimittaessa
- kuljetusvälineiden luokittelun, tekniset vaatimukset ja testausmenetelmät
- sopimuksen piiriin kuuluvat elintarvikkeet ja niiden korkeimmat sallitut kuljetuslämpötilat.
ATP-sopimuksen liitteisiin on kirjattu Helposti pilaantuvien elintarvikkeiden kuljetukseen käytettävät kuljetusvälineiden määritelmät ja luokittelu. Toimintaa ohjaa myös Sosiaali- ja terveysministeriön asetus helposti pilaantuvien elintarvikkeiden kansainvälisiä kuljetuksia ja tällaisissa kuljetuksissa käytettävää erityiskalustoa koskevan sopimuksen kansallisesta täytäntöönpanosta 971/2006 sekä Maa- ja metsätalousministeriön asetus helposti pilaantuvien elintarvikkeiden kansainvälisiä kuljetuksia ja tällaisissa kuljetuksissa käytettävää erityiskalustoa koskevan sopimuksen kansallisesta täytäntöönpanosta annetun sosiaali- ja terveysministeriön asetuksen 4 §:n kumoamisesta sekä 2 §:n muuttamisesta.
Asetukset määrittävät myös organisaatiot ja viranomaistahot, jotka johtavat ja vastaavat, mm. kaluston valvonnasta ja kaluston tarkastamisesta sekä testaamisesta:
http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2006/20060971(siirryt toiseen palveluun)
http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2010/20100120(siirryt toiseen palveluun)
EU-lainsäädäntö
Euroopan parlamentin ja neuvoston asetus (EY) N:o 178/2002 elintarvikelainsäädäntöä koskevista yleisistä periaatteista ja vaatimuksista, Euroopan elintarviketurvallisuusviranomaisen perustamisesta sekä elintarvikkeiden turvallisuuteen liittyvistä menettelyistä Yleinen elintarvikeasetus.
- Yleiset periaatteet ja vaatimukset
- elintarviketurvallisuuden varmistaminen koko elintarvikeketjussa (pellolta pöytään)
- toimijoiden vastuu elintarviketurvallisuudesta; viranomaisilla velvollisuus valvoa toimijoita
- riskiperusteisuus, ennalta varautuminen, jäljitettävyys, avoimuus
- keskeiset määritelmät: elintarvikealan toimija, elintarvike jne.
- Kuljetuksiin vaikuttavaa on toimittajan vastuu todentaa erän jäljitettävyys myös toimitusasiapapereiden osalta.
- Elintarvikealalla olevan toimijan on tehtävä riskinarviointi omien toimintojensa osalta ja laadittava suunnitelma riskien eliminoimiseksi.
Euroopan parlamentin ja neuvoston asetus elintarvikehygieniasta (EY) N:o 852/2004, Yleinen elintarvikehygienia-asetus
Asetus koskee seuraavia toimintoja:
- alkutuotannon tuotteiden kuljetus, varastointi ja käsittely tuotantopaikalla edellyttäen, että tämä ei merkittävästi muuta niiden luonnetta
- elävien eläinten kuljetus, jos tämän asetuksen tavoitteiden saavuttaminen sitä edellyttää
- kasviperäisten tuotteiden, kalastustuotteiden ja luonnonvaraisen riistan osalta kuljetustoimet sellaisten alkutuotannon tuotteiden, joiden luonnetta ei ole merkittävästi muutettu, toimittamiseksi tuotantopaikalta johonkin laitokseen.
Siinä määritetään:
- vaatimukset sekä alkutuotannon että muiden toimijoiden yleisistä hygieniavaatimuksista
- mikrobiologisten vaatimusten noudattaminen
- lämpötilaa koskevien vaatimusten noudattaminen
- kylmäketjun jatkuminen
- näytteiden ottaminen ja analysointi
- HACCP-periaatteisiin perustuva menettely vaarojen tunnistamiseksi, niiden poistamiseksi
- toiminnan kriittiset valvontapisteet ja seurantamenettely
- toiminnan kriittiset raja-arvot, ei-hyväksyttävät tasot
- korjaavien toimenpiteiden toteuttaminen, mikäli toiminta ei ole hallinnassa
- kirjanpitovelvollisuus ja todentamisvelvollisuus asiakirjojen avulla, sekä menettelyistä että niiden toimivuudesta
- kaluston puhtaanapito ja desinfiointi
- henkilöstön terveydentilan ja koulutuksen varmistaminen
- tuhoeläintorjunta
- jätteiden ja vaarallisten aineiden käsittely niin, että ne eivät aiheuta elintarvikkeille turvallisuus- ja hygieniariskiä
- tartuntatautien leviämisen estämiseksi tehtävät toimenpiteet
- elintarvikehuoneiston yleiset vaatimukset, jotka koskevat myös kuljetuskalustoa.
Euroopan komission ohjeet elintarvikkeiden hygieniaa koskevan asetuksen (EY) N:o 852/2004 tiettyjen säännösten täytäntöönpanosta
Asiakirja on suunnattu pääasiassa elintarvikealan yrityksille ja toimivaltaisille viranomaisille, ja siinä on tarkoitus antaa ohjeita uusien elintarvikehygieniaa koskevien vaatimusten täytäntöönpanosta ja muista asiaan liittyvistä seikoista. Asiakirjan tavoitteena on auttaa elintarvikeketjun eri osapuolia ymmärtämään asetusta paremmin sekä soveltamaan sitä oikein ja yhdenmukaisesti. Asiakirjalla ei kuitenkaan ole minkäänlaista virallista oikeudellista asemaa, ja kiistatilanteissa lopullinen vastuu lainsäädännön tulkinnasta on Euroopan yhteisöjen tuomioistuimella.
Euroopan parlamentin ja neuvoston asetus eläinperäisiä elintarvikkeita koskevista erityisistä hygieniasäännöistä (EY) N:o 853/2004, Eläimistä saatavien elintarvikkeiden hygienia-asetus.
Asetuksessa säädetään elintarvikkeiden yleiset hygieniasäännöt elintarvikealan toimijoille ja otetaan erityisesti huomioon seuraavat periaatteet:
- ensisijainen vastuu elintarvikkeiden turvallisuudesta on elintarvikealan toimijalla;
- elintarvikkeiden turvallisuus on varmistettava koko elintarvikeketjussa alkutuotannosta lähtien;
- kylmäketjun ylläpitäminen on tärkeää sellaisten, erityisesti jäädytettyjen, elintarvikkeiden osalta, joita ei voida turvallisesti varastoida huoneenlämmössä,
- HACCP-periaatteisiin perustuvien menettelyjen yleinen soveltaminen yhdessä hyvän hygieniakäytännön noudattamisen kanssa vahvistaa elintarvikealan toimijoiden vastuuta;
- vahvistetaan tieteelliseen riskinarviointiin perustuvat mikrobiologiset vaatimukset ja lämpötilan valvontavaatimukset; sekä
- varmistetaan, että tuontielintarvikkeet ovat hygieniavaatimuksiltaan vähintään samoja tai ovat vastaavia kuin yhteisössä tuotetut elintarvikkeet.
Asetusta sovelletaan kaikkiin elintarvikealan toimijoihin alkutuotannosta vähittäiskauppaan. Asetuksessa säädetään yleiset hygieniavaatimukset erikseen alkutuotannolle ja muulle elintarvikealan toimintaan.
Asetuksessa säädetään elintarvikealan toimijoiden velvollisuudesta toteuttaa toimenpiteitä, jotka koskevat:
- mikrobiologisten vaatimusten noudattamista
- lämpötilaa koskevien vaatimusten noudattamista
- kylmäketjun jatkumista
- näytteiden ottamista ja analysointia
Elintarvikealan toimijoiden on laadittava ja toteutettava HACCP-periaatteisiin perustuva pysyvä menettely vaarojen tunnistamiseksi ja niiden poistamiseksi
- toiminnan kriittiset valvontapisteet ja seurantamenettely
- toiminnan kriittiset raja-arvot, ei-hyväksyttävät tasot
- korjaavien toimenpiteiden toteuttaminen, mikäli toiminta ei ole hallinnassa.
Asetuksessa säädetään myös seuraavista:
- kirjanpitovelvollisuus ja todentamisvelvollisuus asiakirjojen avulla, sekä menettelyistä että niiden toimivuudesta
- kaluston puhtaanapito ja desinfiointi
- henkilöstön terveydentilan ja koulutuksen varmistaminen
- tuhoeläintorjunta
- jätteiden ja vaarallisten aineiden käsittely niin, että ne eivät aiheuta elintarvikkeille turvallisuus- ja hygieniariskiä
- tartuntatautien leviämisen estämiseksi tehtävät toimenpiteet
- elintarvikehuoneiston yleiset vaatimukset, jotka koskevat myös kuljetuskalustoa.
Asetus (EY) N:o 852/2004 (konsolidoitu teksti): https://eur-lex.europa.eu/legal-content/FI/TXT/PDF/?uri=CELEX:02004R0852-20210324&qid=1711035642205
Komission tiedonanto elintarviketurvallisuuden hallintajärjestelmien, joihin sisältyvät hyvät hygieniakäytännöt ja HACCPperiaatteisiin perustuvat menettelyt, täytäntöönpanosta sekä täytäntöönpanoon tietyissä elintarvikeyrityksissä sovellettavista helpotuksista/joustavuudesta
Euroopan komission ohjeet eläinperäisten elintarvikkeiden hygieniaa koskevan asetuksen (EY) N:o 853/2004 tiettyjen säännösten täytäntöönpanosta
Asiakirja on suunnattu pääasiassa elintarvikealan yrityksille ja toimivaltaisille viranomaisille jäsenvaltioissa, ja siinä on tarkoitus antaa ohjeita uusien elintarvikehygieniaa koskevien vaatimusten täytäntöönpanosta ja muista asiaan liittyvistä seikoista. Asiakirjalla ei kuitenkaan ole minkäänlaista virallista oikeudellista asemaa, ja kiistatilanteissa lopullinen vastuu lainsäädännön tulkinnasta on Euroopan yhteisöjen tuomioistuimella.
Euroopan parlamentin ja neuvoston asetus eläinperäisiä elintarvikkeita koskevista erityisistä hygieniasäännöistä (EY) N:o 853/2004, Eläimistä saatavien elintarvikkeiden hygienia-asetus.
Asetuksessa säädetään
- eläinperäisten elintarvikkeiden määritelmistä ja eri elintarvikkeisiin sovellettavista hygieniavaatimuksista
- rakenteellisista ja toiminnallisista erityisvaatimuksista eri toimialojen hyväksytyille elintarvikehuoneistoille
- eläinperäisten elintarvikkeiden käsittely- ja kuljetuslämpötiloista.
Asetus (EY) N: 853/2004 (konsolidoitu teksti): http://eur-lex.europa.eu/legal-content/FI/TXT/PDF/?uri=CELEX:32004R0853&from=en(siirryt toiseen palveluun)
Euroopan komission ohjeet eläinperäisten elintarvikkeiden hygieniaa koskevan asetuksen (EY) N:o 853/2004 tiettyjen säännösten täytäntöönpanosta
Asiakirja on suunnattu pääasiassa elintarvikealan yrityksille ja toimivaltaisille viranomaisille jäsenvaltioissa, ja siinä on tarkoitus antaa ohjeita uusien elintarvikehygieniaa koskevien vaatimusten täytäntöönpanosta ja muista asiaan liittyvistä seikoista. Asiakirjalla ei kuitenkaan ole minkäänlaista virallista oikeudellista asemaa, ja kiistatilanteissa lopullinen vastuu lainsäädännön tulkinnasta on Euroopan yhteisöjen tuomioistuimella.
Guidance platform – European Commission (europa.eu)(siirryt toiseen palveluun)
Euroopan parlamentin ja neuvoston asetus (EU) 2017/625 virallisesta valvonnasta ja muista virallisista toimista, jotka suoritetaan elintarvike- ja rehulainsäädännön ja eläinten terveyttä ja hyvinvointia, kasvien terveyttä ja kasvinsuojeluaineita koskevien sääntöjen soveltamisen varmistamiseksi, sekä Euroopan parlamentin ja neuvoston asetusten (EY) N:o 999/2001, (EY) N:o 396/2005, (EY) N:o 1069/2009, (EY) N:o 1107/2009, (EU) N:o 1151/2012, (EU) N:o 652/2014, (EU) 2016/429 ja (EU) 2016/2031, neuvoston asetusten (EY) N:o 1/2005 ja (EY) N:o 1099/2009 ja neuvoston direktiivien 98/58/EY, 1999/74/EY, 2007/43/EY, 2008/119/EY ja 2008/120/EY muuttamisesta ja Euroopan parlamentin ja neuvoston asetusten (EY) N:o 854/2004 ja (EY) N:o 882/2004, neuvoston direktiivien 89/608/ETY, 89/662/ETY, 90/425/ETY, 91/496/ETY, 96/23/EY, 96/93/EY ja 97/78/EY ja neuvoston päätöksen 92/438/ETY kumoamisesta (virallista valvontaa koskeva asetus)
Asetuksessa säädetään yhdenmukaisista periaatteista koko maatalous-elintarvikeketjun valvonnalle. Asetuksen soveltamisalaan kuuluvat elintarvikkeet, elintarvikekontaktimateriaalit, rehut, luomu, GMO (elintarvike- ja rehukäyttö), eläinten terveys ja hyvinvointi, sivutuotteet, kasvinterveys, kasvinsuojeluaineet, nimisuoja-asiat.
Asetuksessa säädetään virallisen valvonnan yleisistä vaatimuksista sekä lisävaatimuksista virallista valvontaa varten tietyillä aloilla, virallisen valvonnan rahoituksesta sekä unioniin tulevien eläinten ja tavaroiden virallisesta valvonnasta.
Asetus (EU) 2017/625 (konsolidoitu teksti): https://eur-lex.europa.eu/legal-content/FI/TXT/PDF/?uri=CELEX:02017R0625-20220128(siirryt toiseen palveluun)
Komission asetus (EY) N:o 2073/2005 elintarvikkeiden mikrobiologisista vaatimuksista
Asetuksessa säädetään tiettyjä mikro-organismeja koskevista mikrobiologisista vaatimuksista ja täytäntöönpanosäännöistä, joita elintarvikealan toimijoiden on noudatettava pannessaan täytäntöön asetuksen (EY) N:o 852/2004 4 artiklassa säädettyjä yleisiä ja erityisiä hygieniatoimenpiteitä.
Toimenpiteiden tulee olla osa HACCP-periaatteisiin perustuvia menettelyitä, jotta
- raaka-aineiden ja elintarvikkeiden hankinta, käsittely ja jalostus toteutetaan ja valvotaan siten, että prosessin hygieniavaatimukset täyttyvät
- elintarvikkeiden turvallisuutta koskevat vaatimukset, joita sovelletaan tuotteiden koko myyntiajan, täyttyvät kohtuullisesti ennakoitavissa jakelu-, varastointi- ja käyttöolosuhteissa.
Asetus (EY) N:o 2073/2005: http://eur-lex.europa.eu/legal-content/FI/TXT/PDF/?uri=CELEX:32005R2073&qid=1412341874533&from=FI(siirryt toiseen palveluun)
Komission asetus (EY) N:o 37/2005 pakastettujen elintarvikkeiden lämpötilojen seurannasta kuljetuksen, välivarastoinnin ja varastoinnin aikana.
Pakastettujen elintarvikkeiden lämpötilojen seurannasta kuljetuksen, välivarastoinnin ja varastoinnin aikana annetussa komission direktiivissä 92/1/ETY on vahvistettu vaatimukset, joilla varmistetaan pakastettuja elintarvikkeita koskevassa neuvoston direktiivissä 89/108/ETY säädettyjen lämpötilojen noudattaminen. Kun komission direktiivi 92/1/ETY hyväksyttiin, pakastettujen elintarvikkeiden lämpötilojen seurantaan käytettäviä välineitä koskevia eurooppalaisia standardeja ei ollut vahvistettu.
- Asetuksessa (EY) N:o 37/2005 säädetään vaatimukset, jotka lämpötilan mittauksessa käytettävien laitteiden on täytettävä ja kuinka kauan lämpötilatallenteita on säilytettävä, mm. laiteiden oltava standardien SFS-EN 12830 tai SFS-EN 12830:22018 revisio (riippuen laitteen käyttöönottoajankohdasta), SFS-EN 13485 ja SFS-EN 13486 mukaiset.
- Elintarvikealan toimijoiden on säilytettävä kaikki asiaankuuluvat asiakirjat, joiden avulla voidaan tarkastaa, että edellä mainitut välineet ovat vastaavan SFS-EN-standardin mukaisia. Mm. toimijan on päivättävä lämpötilatallenteet ja säilytettävä ne vähintään vuoden ajan tai kauemmin ottaen huomioon pakastetun elintarvikkeen luonne ja tarjolla pitoaika.
Tieliikennesäädökset
Tieliikennelaki 729/2018
Keskeisin tiellä liikkumista ja siellä noudatettavia sääntöjä koskeva laki ja asetus
Tieliikennelaki 729/2018 – Ajantasainen lainsäädäntö – FINLEX ®(siirryt toiseen palveluun)
Tiekuljetussopimuslaki 345/1979;
Sovelletaan vastikkeelliseen sopimukseen moottoriajoneuvolla tapahtuvasta tavaran kuljetuksesta Suomessa (kotimainen kuljetus) taikka Suomen ja vieraan valtion välillä tai sellaisten vieraiden valtioiden välillä, joista ainakin toinen on tavaran kansainvälisessä tiekuljetuksessa käytettävästä rahtisopimuksesta tehdyn yleissopimuksen (CMR; SopS 48- 50/73) osapuoli (kansainvälinen kuljetus).
• Kansainvälisessä kuljetuksessa tämän lain säännöksistä poikkeava kuljetussopimuksen ehto on mitätön.
• Kotimaisessa kuljetuksessa ei tämän lain säännöksistä voida poiketa, elleivät tavaran tai kuljetuksen poikkeuksellinen laatu tai muut erityiset olosuhteet tee sitä kohtuulliseksi.
Laki on kuljettamisen keskeisin laki, joka määrittää kuljetusten asiakirjat, vastuut ja eri vaiheissa tehtävät toimenpiteet.
http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1979/19790345(siirryt toiseen palveluun)
Työaikasäädökset
Työaikalaki 872/2019
Tätä lakia sovelletaan työsopimuslain (55/2001) 1 luvun 1 §:ssä(siirryt toiseen palveluun) tarkoitetun työsopimuksen sekä virkasuhteen perusteella tehtävään työhön, jollei toisin säädetä. Alle 18-vuotiaan tekemään työhön sovelletaan lisäksi nuorista työntekijöistä annettua lakia.
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1996/19960605(siirryt toiseen palveluun)
Euroopan yhteisöjen neuvostojen asetus tieliikenteen sosiaalilain yhdenmukaistamisesta sekä tieliikenteen valvontalaitteistosta (EY) N:o 561/2006 (= ajo- ja lepoaika-asetus)
Asetuksessa vahvistetaan maanteiden tavara- ja henkilö liikenteessä toimivien kuljettajien ajoaikoja, taukoja ja lepoaikoja koskevat säännöt sisämaan liikennemuotojen välisen kilpailun edellytysten yhdenmukaistamiseksi erityisesti tieliikenteen alalla sekä työolojen ja liikenneturvallisuuden parantamiseksi. Tämän asetuksen säännöksillä pyritään myös edistämään jäsenvaltioiden seuranta- ja noudattamisen valvontakäytännön parantamista sekä työskentelytapojen parantamista tieliikennealalla.
Lämpötilan rekisteröintiä koskevat säädökset
Lämpötilan rekisteröinnistä säädetään useassa eri säädöksessä. Lämpötila voidaan rekisteröidä siihen tarkoitetulla laitteella tai myös mittaamalla ja kirjaamalla lämpötilat käsin.
Lämpötilan mittausmenetelmien tulee olla riippumattomia jäähdytysjärjestelmää ohjaavista lämpötilanilmaisimista. Jos ohjausjärjestelmän yhteydessä on lämpötilanvalvontaosio, toiminnallinen erillisyys on pystyttävä osoittamaan. Ohjaava ja mittaava anturi eivät saa olla samassa osassa järjestelmää. Standardi SFS-EN 12830 ilmoittaa asian selkeästi.
Tuotteen lämpötilaa mitattaessa on lämpömittarin anturin ja elintarvikkeeseen pistettävän välineen oltava esijäähdytettyjä. Erityisen tärkeää tämä on ennen pakasteen lämpötilan mittaamista. Esijäähdytyksellä on varmistettava, että välineiden lämpötila on mahdollisimman lähellä mitattavan tuotteen lämpötilaa.
Pakastekuljetuksissa ja yli 10 m3:n pakastevarastoissa on käytettävä komission pakasteasetuksen vaatimukset täyttäviä lämpötilan seuranta- ja tallennuslaitteita. Komission pakasteasetuksen mukaan paikallisjakelun aikana lämpötilaa voidaan kuitenkin mitata helposti nähtävällä lämpömittarilla. Ruokaviraston tulkinnan mukaan alle 2 tuntia kestävä kuljetus on paikallisjakelua. Mittaustulokset ja niiden kirjaaminen tai tallentaminen on osa elintarvikealan toimijoiden omavalvontakirjanpitoa.
Alkutuotannon tuotteiden kuljetuksissa on kirjattava asetuksen edellyttämät tiedot lämpötilaseurannasta. Tallentavaa lämpötilan seurantajärjestelmää ei vaadita.
Helposti pilaantuvien elintarvikkeiden yli kaksi tuntia kestävissä toimituksissa kuormatila tai muu kuljetustila tai -astia tulee varustaa tallentavalla lämpötilanseurantajärjestelmällä.
Helposti pilaantuvien elintarvikkeiden kansainvälisissä pakasteiden maantie- ja rautatiekuljetuksissa (ATP-sopimus, SopS 48/1981) edellytetään käytettävän ATP -sopimuksen liitteen 2, lisäyksessä 1 laatuvaatimukset (SFS-EN 12830) täyttäviä lämpötilan mittaus- ja tallennuslaitteita.
Pakastettujen elintarvikkeiden osalta kuljetus – ja varastoinnin lämpötilojen seurantaan tarkoitettujen lämpötilan seuranta- ja tallennuslaitteiden laitteistovaatimukset on määritetty Komission pakasteasetuksessa (EY) N:o 37/2005. Käytettävien lämpötilan seurantalaitteiden tulee olla standardien SFS-EN 12830 tai SFS-EN 12830:2018 revisio (riippuen laitteen käyttöönotto ajankohdasta), SFS-EN 13485 ja SFS-EN 13486 mukaisia. Toimijoiden tulee pystyä asiakirjojen avulla osoittamaan, että laitteet ovat em. standardien mukaisia.
Komission asetuksen mukaan paikallisjakelua lukuun ottamatta pakastettuja elintarvikkeita kuljetettaessa kuljetusvälineessä tulee olla tallentava lämpötilan seurantalaite. Paikallisjakelun aikana lämpötilaa voidaan kuitenkin mitata helposti nähtävällä lämpömittarilla. Ruokaviraston tulkinnan mukaan alle 2 tuntia kestävä kuljetus on paikallisjakelua. Mittaustulokset ja niiden kirjaaminen tai tallentaminen ovat osa oma-valvontakirjanpitoa.
Helposti pilaantuvien elintarvikkeiden yli kaksi tuntia kestävissä toimituksissa kuormatila tai muu kuljetustila tai -astia tulee varustaa tallentavalla lämpötilanseurantajärjestelmällä. Tallentavaa lämpötilanseurantajärjestelmää ei kuitenkaan vaadita, kun alkutuotannon tuotteet kuljetetaan pois alkutuotantopaikalta tai elintarvikkeet toimitetaan elintarvikehuoneistosta suoraan kuluttajalle.
Pakasteiden kanssa kosketuksessa olevan ilman lämpötilan mittaamisen ja tallenteiden tarkastamisen lisäksi voidaan pakasteiden valvonnassa käyttää pakasteen lämpötilan mittaamista, jos on perusteltua syytä epäillä, että pakasteasetuksen säännöksiä ei noudateta. Lämpömittarin anturin ja elintarvikkeeseen pistettävän välineen on oltava esijäähdytettyjä ennen pakasteen lämpötilan mittaamista. Esijäähdytyksellä on varmistettava, että välineiden lämpötila on mahdollisimman lähellä mitattavan pakasteen lämpötilaa
Säännöllinen kalibrointistandardien SFS-EN 12830 tai SFS-EN 12830:2018 revisio, SFS-EN 13485 mukaisille laitteille on tehtävä standardin SFS-EN 13486 mukaisesti pätevän huoltoliikkeen toimesta, jolla on akkreditoidussa kalibrointilaboratoriossa jäljitettävästi kalibroitu referenssilämpömittari. Referenssimittari on kalibroitava laitteesta riippuen säännöllisin väliajoin (1-3 vuotta)