Siirry sisältöön
Ota yhteyttä Tilaa uutiskirje Haku
Liity jäseneksi

VR:n huutokauppamenettelyssä on huomioitava ostajien tarpeet

VR huutokauppasi alkuvuoden aikana vanhoja vetureita. Yhdestä tehtiin tarjous ja sen VR on sanonut myyvänsä. On hyvä asia, että parinkymmenen vuoden vääntämisen jälkeen VR suostui ylipäätään aloittamaan vanhan kaluston myynnin. Pienemmät ja uudet toimijat voivat tulla raidetoimintaan mukaan vanhan kaluston avulla alemmalla kynnyksellä; kuljetuspalvelun tarjontaa saattaa syntyä segmentteihin, mihin VR ei ylipäätään tarjoa palveluja. Olemme innoissamme Pro rautatie -hengessä – kuljetuksia raiteille!

Harmillista on kuitenkin huutokaupan toteuttamistapa. Toiveistamme huolimatta huutokauppamenettely oli on-off. Ostaja ei voinut neuvotella varaosista; erityisesti vaihtotelit olisivat olleet olennainen osa onnistunutta kauppaa. Ilman varaosia riski vanhan veturin hankkimisesta on liian suuri. Varaosien saatavuudesta pitää olla olemassa selkeä menettely ja hintataso.

Olisi ollut myös järkevää miettiä kokonaisuudet paremmin. Toiveistamme huolimatta koko poistuvaa Dr16-sarjaa ei myyty. Myyntiin tuli vain kaksi kappaletta ja samaan aikaan muita yksilöitä romutetaan. Jos koko sarja olisi ollut tarjolla, niin se olisi mahdollistanut vanhan epävarman tekniikan uudistamisen ja siten järkevän saneerauksen uusiokäyttöön veturin rungon ollessa vasta puolessa välissä elinkaartaan. Yksittäiskappaleille tällaista saneerausta ei kannata tehdä suunnittelutyön kalleuden takia.

Ostajien pitää saada tällaisessa kaupassa testata veturit tarvittavalla tavalla, esim. moottori pitää voida käynnistää. Veturit kerrottiin olevan ajokuntoisia. Tosiasiallisesti Dv12 -vetureihin olisi pitänyt tehdä telirevisiota ja moottorin peruskorjausta piankin eli merkittävät lisäkulut tulisivat ostohinnan päälle. Jos myydään vetureita, joissa ajotunteja ei pääkomponenteissa ole enää jäljellä, niin hinta pitää vain mittauttaa markkinoilla huutokaupassa, eikä asettaa pohjahintaa korkeaksi joidenkin VR:n omien kulujen takia.

Toivomme, että myymättä jääneet veturit laitetaan uudestaan myyntiin matalammalla hinnalla. Veturien purkaminen ns. varaosiksi pitää lopettaa hallitusohjelman linjauksen mukaisesti. Dv12 vetureita on jo purettu 2-3 viimeisen vuoden aikana yli 40 kpl, joten varaosia VR:llä on ihan riittämiin. Ja nyt kun Dv12 -vetureja jää koko ajan pois liikenteestä, niin niitä on sitä mukaan laitettava myyntiin eikä purkuun. Valtiolla on mahdollisuus ansaita tuloa näistä vetureista sen sijaan että ne myydään romurautana!

Myös jo purettujen vetureiden (Dv12 ja Dr16) ns. runkoja pitää laittaa myyntiin niin, että kauppaan sisällytetään vähintään telit mukaan ja mahdollisesti moottoriaihiot. Näiden runkojen myynnin ensisijainen tavoite ei tule olla romutus vaan uusiokäyttö liikenteeseen ja varaosalähteenä toimiminen.

Tavaravaunujen myynti olisi myös tärkeää, jos raideliikennettä halutaan Suomessa kehittää. Tavaravaunujen hankinta ulkomailta on kallista ja hidasta. VR:llä on suurehko määrä käyttämättömiä vaunuja. Tavaravaunuista myynti pitää aloittaa jo nyt seisovista avovaunuista Hkb-, Occ-, Fakss- ja Sp-tyyppisistä vaunuista. Sen jälkeen myynti tulee ulottaa kaikkiin muihinkin vaunutyyppeihin. Ja myös ajokuntoisten sähkövetureiden osalta myynti pitää aloittaa, mm. Sr1 ja Sr2 veturien osalta, joita koko ajan vapautuu Sr3 hankinnan myötä. Sr2 oli tyypiltään sellainen ja käyttöiältään vasta puolessa välissä, että siitä voi uudet käyttäjät olla kiinnostuneita.

Raidemarkkinan kehittyminen alkuun vanhan kaluston avulla olisi rautatiekuljetuksille kaikkinensa positiivinen asia, mikä synnyttää halua kehittää infraa, kunnossapitoa ja alan teknologiaa. Romutus pitää olla viimeinen vaihtoehto, jos usean myyntikierroksen jälkeen kalusto ei mene kaupaksi. Valtion kalustoyhtiö olisi myös kärkevä vaihtoehto pelastamaan ja hallinnoimaan vielä käyttökelpoisen kalusto osittain uusiokäyttöön! Valitettavasti ministeriössä edetään vasta henkilöliikenteen kalustoyhtiön osalta. Kalustoyhtiö tarvittaisiin myös vetureille ja käytöstä poisjäävälle tavaraliikennekalustolle.

Kävimme VR:n kanssa näkemyksiämme tällä viikolla läpi. Hienoa, että meitä on kuultu ja joltain osalta luvattu toiveitamme toteuttaa. Vanhan kaluston uusiokäyttö avaa pienin askelin markkinaa, joka on edelleen lähes sataprosenttisesti yhden toimijan hallussa.

Lisätiedot: jouni.lind@ytl.fi p. 050 521 3305